ابوموسی اشعری ازشخصیت های برجسته ی اهل سنت که از صحابه بزرگ پیامبر صلی الله علیه واله وسلم در نزد اهل سنت به شمار می رود. در روایتی با سند صحیح که در مسند احمد بن حنبل نقل شده است، بیان می کند که ما کیفیت نماز پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم را ازروی عمد یا سهو از یاد بردیم، ولی کسی که ما را به یاد نماز پیامبر صلی الله علیه واله وسلم می انداخت همان نماز علی علیه السلام می باشد، این روایت در مسند احمد بن حنبل که از کتاب های دسته اول حدیثی اهل سنت می باشد اینگونه نقل شده است:

حدثنا یحیى بن آدم، حدثنا إسرائیل، عن أبی إسحاق، عن الأسود، قال: قال أبو موسى: لقد ذکرنا علی بن أبی طالب صلاة کنا نصلیها مع رسول الله صلى الله علیه وسلم، إما نسیناها، وإما ترکناها عمدا " یکبر کلما رکع، وکلما رفع، وکلما سجد " 

مسند أحمد بن حنبل ت شعیب (32/ 244)

 

شعیب الارنووط محقق برجسته سلفی مسلک، در ذیل این روایت تصریح می کند که این روایت صحیح می باشد

حدیث صحیح

مسند أحمد بن حنبل ت شعیب (32/ 244)

فقه الحدیث

این حدیث دربردارنده نکات مهمی می باشد، که در این مختصر به دو مورد از آنها اشاره می کنیم:

الف: اهل سنت بر این باور هستند که بعد از رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم، صحابه ی ایشان، مرجع دینی مردم، وحافظ شریعت اسلام هستند، اما شیعیان برخلاف اهل سنت اعتقاد دارند که تنها اهل بیت مکرم پیامبر صلی الله علیه واله وسلم صلاحیت دارند که مرجعیت دینی را داشته باشند وحافظ شریعت اسلام باشند؛ زیرا ایشان را معصوم از هر پلیدی می دانند.

روایتی که نقل کردیم گواهی روشن بر درستی اعتقاد شیعیان، و بطلان اعتقاد اهل سنت می باشد، زیرا بنا به این روایت که از یک صحابی بزرگی به نام ابو موسی اشعری نقل شده است، صحابه نتوانستند کیفیت نماز پیامبر ص را که از مهمترین مسائل اسلام می باشد و رسول خدا روزی پنج مرتبه در جلوی چشمان آنها به این عمل می پرداخت را حفظ کنند، وابو موسی در این روایت تصریح می کند که ما صحابه از روی عمد یا سهوی کیفیت صحیح نماز رسول خدا را از یاد بردیم، و همو در ادامه می گوید، ولی کسی که ما را به یاد نماز پیامبر انداخت همان علی علیه السلام می باشد، واین یعنی اهل بیت علیهم السلام که در راس ایشان حضرت امیر المومنین علی علیه السلام می باشد فقط توانستند محافظ شریعت اسلام از هر نوع افزایش وکاستی باشند

ب: نکته مهم دیگری که در روایت وجود دارد این می باشد که: ابوموسی اشعری بیان می دارد که از یاد بردن کیفیت نماز پیامبر ص یا برخی از آداب وسنن ایشان ممکن است از روی عمد باشد، که چنین چیزی واقعا فاجعه بار خواهد بود، زیرا صحابه ی که می بایست ریز و درشت افعال رسول خدا را ضبط می کردند، نه تنها این کار را نکردند بلکه آن اداب واحکام نماز را عمدا از یاد بردند. با این حال چه وجهی برای صلاحیت صحابه به عنوان مرجع دینی وحافظ شریعت می ماند؟

 


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : علیه ,نماز ,پیامبر ,الله ,صحابه ,روایت ,الله علیه ,نماز پیامبر ,علیه السلام ,علیه واله ,کیفیت نماز ,وحافظ شریعت اسلام
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

گلکده توسکا مجله دلتا Tina حمیدرضا تاجیک VPlayer راهنماي محتوا نويسي